بهبود غربالگری اولیه‌ی زنان در معرض خطر دیابت بارداری با یک آزمایش جدید

 29 آوریل 2017- محققان دانشگاه و بیمارستان Brigham در بوستون یک آزمایش ساده‌ی جدید را برای غربالگری زودهنگام دیابت بارداری برای زنان درمعرض این خطر، معرفی کردند.

این یافته‌ها حاصل مطالعه‌ی جدیدی است که در مجله‌ی Diabetes Care منتشر گردید و تأثیر عظیمی بر ارزیابی خطر بارداری به شیوه‌ای نظام‌مند، تکرار پذیر و دقیق دارد.

دیابت بارداری یا GDM معمولاً در نیمه‌ی دوم بارداری بروز می‌کند، اما اگر ابزار تشخیص دقیقی - که تاکنون وجود نداشته است- در اختیار باشد، اغلب در ابتدای سه ماه‌ی سوم قابل تشخیص است.

ما به ابزاری دقیق که بتواند GDM را در مراحل اولیه ی آن تشخیص دهد، به منظور کاهش عوارض بارداری برای مادر و کودک نیاز داریم. این عوارض می‌تواند شامل رشد غیر طبیعی جنین، تولد نوزاد نارس، پره‌اکلامپسی و آسیب به جنین باشد. مراقبت‌های استاندارد برای غربالگری GDMدر انگلیس شامل پاسخ به مجموعه‌ای از سوالات در هفته‌ی اول بارداری برای تشخیص فاکتورهای خطر GDM است که ممکن است نیاز به انجام آزمایش تحمل خوراکی گلوکز (OGTT) را برای زن باردار، محرز کند.

 در تحقیقات جدید، محققان آمریکایی پیشنهاد کردند که روشهای ارزیابی خطر سنتی مانند غربالگری زود هنگام بر اساس آزمایشOGTT، باید با اندازه‌گیری یک بیومارکر جدید در خون که به نام GCD59 شناخته می‌شود، همراه گردد.

 این موضوع بر اساس تحقیقات قبلی انجام شده توسط محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه‌ هاروارد است که دریافتند پروتئین گلیلوزیله‌ی GCD59 در افراد مبتلا به دیابت به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. این ترکیب را می‌توان در خون زنان باردار در اوایل سه ماه‌ی سوم بارداری یعنی در هفته‌ی بیست و چهارم تشخیص داد. برای بررسی دقت استفاده از اندازه‌گیری GCD59 برای پیش بینی خطر دیابت بارداری، محققان یک مطالعه‌ی مورد شاهدی، که در آن 1000 زن باردار حضور داشتند– 500 نفر از آنان بر اساس آزمایش OGTT، نشانه‌هایی از اختلال تحمل گلوکز در اوایل بارداری داشتند - انجام دادند.

 محققان دریافتند که در مقایسه با گروه شاهد (که تست تحمل گلوکز خوراکی آنها طبیعی بود)، مقدار GCD59 در 127 نفر از زنان گروه آزمایش که در طی این مطالعه، ابتلا آنان به دیابت بارداری تایید شد، ده برابر بیشتر است.

علاوه بر این بنظر می‌رسد، افزایش میزان GCD59 یک رابطه‌ی خطی با شیوع بالاتر تولد نوزادان بزرگ دارد، این بدین معناست که هرچه مقدار GCD59 بیشتر باشد، خطر بروز عوارض در نوزادان افزایش می‌يابد.

از میان 58 نوزاد متولد شده با وزنی بیش از وزن طبیعی(از مادران مبتلا به اختلال تحمل گلوکز)، 80 درصد از نوزادن از مادرانی متولد شده بودند که مقدار GCD59 آنها 7 برابر بیش از زنان گروه کنترل بود.

 قدرت تشخیص آشکار GCD59 می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر رویکرد غربالگری برای GDM در آینده درمراحل اولیه‌ی بارداری داشته باشد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/new-blood-test-for-gestational-diabetes-may-improve-early-screening-of-women-at-risk-98846499.html